judoclubhensbroek.nl

Nieuws

30-03-2020

Thuis trainen voor de jeugd

Thuistraining o-uchi-gari

 

Nodig: judojas, je judoband en wedstrijdbanden, twee paar sokken en een muur.

 

Warming up:

1. 10 sec. joggen op de plaats afwisselen met 10 sec. jumping jacks (springend spreid sluit met benen en armen) 3x
2. 10 sec. joggen op de plaats afwisselen met 10 sec. voetveeg links en rechts op de plaats (kleine teen naar beneden) 3x
3. 10 sec. joggen afwisselen met 10 sec. knieheffen met boksen (vuisten bij kin en om en om uitstrekken) 3x
4. 6x op hurken zitten grond aan tikken, omhoogkomen tot op de tenen en handen naar het plafond
5. 6x opdrukken handen onder schouders op de tenen, na elke push up duw je jezelf naar achter hakken op de grond arm gestrekt voor je en dan schuin onderdoor met een hand naar je knie.

 

Balans:

Nodig: twee paar sokken

Je maakt twee rondes (oef 1, oef 2, oef 1 en oef 2).

1. leg de paren sokken links en rechts schuin voor je neer. Ga op één been staan, buig naar voren en tik met je linkerhand het linker paar aan, kom terug, tik de grond in het midden  aan, terug omhoog en tik de sokken rechts met de rechterhand aan. Dit doe je 3x dan wissel je van been
2. ga op je linker been staan, hef je rechter knie; Gooi een paar sokken 6x omhoog met je linkerhand en vang met deze hand; gooi 6x over van links naar rechts en gooi 6x omhoog met je rechterhand en vang met rechts. Daarna hetzelfde op je rechterbeen.

Uitdaging: combineer de oefeningen. buig naar voren pak de sokken op met zelfde hand 6x in lucht gooien en vangen en 6x overgooien. Terugleggen, midden aantikken en zelfde met de rechter sokken daarna wisselen van been.

 

O-uchi-gari

Nodig: je judobanden, één paar sokken en een muur

Voor oefening 1 en 2: maak van je banden een vierkant met kruis erin zodat je vier vakken hebt (het grote vierkant is ongeveer 1 m2 totaal). Leg het paar sokken in één van de verste hoeken. Voor oefening 3 en 4 heb je een muur nodig.

1. Sokken rechts achterin, je staat voor het vierkant. Stap met links in het voorste linker vakje en maakt een haak/zwaai met rechts om de sok heen. Dit doe je 6x. Daarna andersom dus sokken in linkerhoek en stappen met rechts in rechtsvoor.
2. sokken liggen rechts achter in het vierkant. Je stapt met je rechtervoet schuin naar voren naast het vierkant, plaatst je linker been achterlangs links voor in het vierkant en haakt met rechts om de sokken heen. Dit doe je 6 x en daarna met het andere been dus sokken links achter en met links naast het vierkant stappen
3. Handen tegen de muur en je maakt de bewegingen van oefening 1. terwijl je door je armen zakt tegen de muur. Links instappen, rechts een cirkel maken met je been(tenen naar beneden!) 6x en dan met je andere been
4. Handen tegen de muur en je maakt de bewegingen van oefening 2. terwijl je door je armen zakt tegen de muur. rechts schuin naar voren stappen, links achterom stappen en met rechts een cirkel maken met je been (tenen naar beneden!) 6x en dan andersom.

Alles gedaan? Het hele blok o-uchi-gari 3x herhalen